نشریه اقتصادی- فرهنگی فکروفن

مجله ی اقتصاد و فرهنگ

نشریه اقتصادی- فرهنگی فکروفن

مجله ی اقتصاد و فرهنگ

گفت و گوی اختصاصی سیمرغ با حسین زمان؛موسیقی رسالت روشنگری دارد

 
 (حسین زمان (زاده ۱۸ مرداد ۱۳۳۸ در تهران) هنرمند و خواننده ایرانی است. او همچنین به عنوان معاون طرح و برنامه و نیز عضو هیئت علمی پردیس بین‌الملل دانشگاه صنعتی شریف به فعالیت‌های اجرایی و تدریس در جزیره کیش مشغول است.
در طی بیست سال گذشته به تدریس در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و نیز پژوهش در زمینه‌های الکترونیک، مخابرات و رایانه مشغول بوده‌است. دارای دو فرزند می‌باشد و از سال ۱۳۸۱ در جزیره کیش زندگی می‌کند. او از خوانندگان مطرح سبک پاپ در ایران است. 
ادامه مطلب ...

سقراط و آزاد اندیشی

دکتر مهدی مطهرنیا


 سقراط یکی از خورشیدهای کهکشان فلسفی است. در سپهر اندیشه بشری کمتر نامی چون سقراط شناخته شده است. او در پی زایش اندیشه ها دکترین مشخصی را پی می جست. او با شعار به خود بپرداز همشهریان آتنی‌اش را تشویق می‌کرد تا خدایانشان، ارزش‌هایشان و خودشان را مورد پرسش و ارزیابی قرار دهند. من پارادایم سقراطی را «پرسشگری دائمی برای انکشاف حقیقت»، می خوانم، و از همین رو دکترین وی را بر اساس آنچه آمد «دکترین خود انتقادی / Self-criticism»،می دانم.  

ادامه مطلب ...

معرفی و نقد کتاب: آزادی، حکومت، تمدن ( منتشر شده در شماره سوم)

سیّدمجتبی جلال‌زاده 

کتاب پیش‌رو به کوشش «حلقه آزاد اندیشی و فرهنگ و تمدن دانشگاه آزاد اسلامی»، تدوین گردیده است. این مجلد در برگیرنده چهار مقاله از اساتید برجسته دانشگاه می‌باشد و اولین عنوان از سری کتاب‌هایی است که با درون‌مایه آزاد اندیشی، در دانشگاه آزاد اسلامی به چاپ می‌رسد.

  ادامه مطلب ...

رسانه ها و دروازه بانان آن-رابطه رسانه و سیاست (انتشار یافته در شماره چهارم، فروردین 95)

محمود دهقان
دروازبانی خبری یا دروازبان خبر واژه ای است که شاید در مرحله اول اشخاصی را که با این نام ناآشنا هستند را یاد ورزش و فعایتی از این قبیل بیندازد، ولی حتی شاید بی دلیل نباشد که این واژه برای مفهوم انتخاب اخبار و یا بهتر بگویم فیلترینگ اخبار انتخاب شده است زیر با توجه به تعریف رسانه در دنیای امروز و نقش بسیار پر رنگ رسانه ها در شکل گیری و جهت دهی به افکار عمومی، این سازمان ها ( رسانه ها) ناگزیر می بایست افرادی و یا مجموعه ای از افراد را در اختیار داشته باشند تا بتوانند با توجه به سیاست های خرد و کلان رسانه و سازمان خود و در جهت رسالت اطلاع رسانی ای که برای خود تعریف کرده اند، دست به گزینش اخبار جهت ارائه به افکار عمومی بزنند. پس بطور خلاصه می توان گفت که تمام تعاریفی که قرار است در ادامه این مطلب مطرح گردد این گونه بیان می شود: «دروازه بانی خبر فرایندی است که در راستای دریافت اخبار و تحلیل اخبار و حتی کم و یا زیاد کردن محتوا و شکل پوشش و نوع بیان خبر در رسانه و حتی زمان انتشار آن انجام می پذیرد و امروزه این دروازه بانان خبری هستند که تعیین می کنند مخاطبان رسانه ها چه چیزی را بدانند و چگونه از آن مطلع گردند و این افراد هستند که تعیین می کنند  چه خبری به صورت گسترده منتشر و مورد پوشش خبری قرار گیرند پس بی دلیل نیست که نام این فعالیت دروازه بانی است، زیرا که بعضی اخبار دریافت و هیچ گاه از سد این فرایند عبور نخواهند کرد و بعضی دیگر بدون اینکه شامل این فیلترینگ شوند بصورت گسترده بیان می گردد.»
پس با توجه به تعاریفی که انجام گرفت و نقشی که رسانه ها در تعامل با افکار عمومی و نظام های سیاسی بازی می کنند، دروازه بانی خبری امری بسیار مهم است و در شکل گیری افکار عمومی و حتی سیاست های نظام ها تلقی می شود که در ادامه به تفصیل، این موضوع شرح داده می شود. 
ادامه مطلب ...

وقتی دغدغه قبض برق!

محمود دهقان


در هر انقلاب و خروشی که توسط ملتی رخ می دهد، قطعا عوامل اقتصادی نیز در علت شکل گیری آن خروش نقش دارد.

انقلاب سال 57 ایران نیز از این قاعده کلی مستثنا نبود.

طبقه متوسط و پایین جامعه موتور حرکت شکل گیری یک انقلاب است، در سال 57 نیز می توان از شعارها و وعده ها متوجه شد که اقتصاد نقش پر رنگی در به خیابان آمدن مردم داشته است.  ادامه مطلب ...